Αναγνώστες

Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2009

υποκρισία και κυνισμός


του Πετρου Θεοδωριδη

Υφισταται μια αντιστοιχία μεταξύ των διαφορετικών αντιλήψεων του χρόνου και ηθικών στάσεων: Η υποκρισία αντιστοιχούσε στον μοντέρνο ευθύγραμμο ανοδικό χρόνο, ,η σύνταξη των επιχειρημάτων ήταν ιεραρχική, η επίκληση των καλώς προφάσεων συγκάλυπτε την κόλαση των προθέσεων.
Στη νέα πολυπρισματική κατανόηση του χρόνου αντιστοιχεί η ειρωνεία’ ως υποκρισία με υπερβολική μετριοφροσύνη, κατά τον Πλάτωνα,, ως ‘’λεπτό χαμηλοτονο τρόπο για να κοροϊδεύει κανείς τους ανθρώπους’’ σύμφωνα με τον Αριστοτέλη
και ο κυνισμός ως ‘’αυτοεξυμνουμενη πανουργία’’(Jankelevitch)Τα επιχειρήματα παρατάσσονται αποιρεαρχημένα, σκωπτικά ,ασυντόνιστα σε ένα είδος λόγου πού περισσότερο αποκαλύπτει παρά συγκαλύπτει



’’ Κοντά στην ειρωνία‘’ο υποκριτής θα ‘θελε να ξεφύγει από το σκαναδαλο για το οποιο αισθανεται ντροπή, αφού ξερει πως είναι φορεας του. Ο ειρωνας τον διώκει κατά πόδας κι αποκαλύπτει την υποκριση κάθε στιγμη: καποτε βάζει μπροστά του απλώς έναν καθρεπτη, ωστςε να ερυθρια για το απατηλό του πρόσωπο. Αλλοτε προφέρει ο ιδιος,και υψηλοφώνως τα ψευδή λόγια της υποκρισίας, με την ελπίδα πώς αυτή ακουγοντας τα από το στόμα ενός αλλου,θα συνειδητοποιήσει τη διπλότητα τους.Jankelevitch )

Δεν υπάρχουν σχόλια:

 Η ΛΑΚΑΝΙΚΗ ΕΝΝΟΙΑ ΤΗς ΡΑΦΗΣ ( στον κινηματογράφο Σελ.411,412,413  SUSAN HAYWARD ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Ρίτα Κολαΐτ...